Zapraszamy do krótkiego przeglądu zawartości ósmego w tym roku numeru czasopisma.
PUBLICYSTYKA
„Biała śmierć”, Mateusz Wielgosz
– felieton,
– rafy koralowe,
– wpływ działalności ludzkiej na ekosystem raf,
– bielenie koralowców,
– mikrozagłada.
„Uwolnić orków”, Andrzej Kaczmarczyk
– artykuł,
– orkowie w popkulturze,
– geneza rasy,
– przeobrażenia i zmiana ról,
– od literatury do gier,
– różne wizerunki orków.
„Antybohater potrzebny od zaraz”, Piotr Piskozub
– artykuł,
– agenci do zadań nadzwyczajnych,
– misje dla szaleńców,
– przestępcy w służbie dobra,
– historia i inspiracje Suicide Squad.
„America The Beautiful”, Joanna Wołyńska
– artykuł,
– USA zawładnęła Ameryką i światem,
– Stany Zjednoczone jako mit, legenda miejska,
– amerykańska kultura i popkultura dla każdego,
– obraz popkulturowy, obraz nieprawdziwy.
„Pomysł to nie wszystko”, wywiad z Kenem Liu
– autor „Królów Dary” i „Ściany Burz”,
– o pisaniu i inspiracjach,
– tempo tworzenia,
– przyjemność snucia opowieść,
– pomysł musi dojrzeć.
„Fantastyka.pl – portal do innego świata”, Krzysztof Piasek
– artykuł,
– fantastyka online,
– sprawdzanie swoich tekstów,
– modus operandi witryny.
„Dźwięki istnienia”, Krzysztof Piskorski
– artykuł,
– rady dla piszących,
– kuźnia światów odc. 2,
– od czego zacząć przy światotwórstwie,
– gdzie jest początek stworzenia?
– ton powieści to jej istota.
„Ulubione symulacje rzeczywistości”, Rafał Kosik
– felieton,
– granica między rozsądkiem a nieopanowanymi emocjami,
– wiara nie czyni cudów,
– gdzie się podziała racjonalność?
– marzenia trzeba spełniać, lecz fantastyka to nie rzeczywistość.
„Szczęki XXI wieku”, Robert Ziębiński
– felieton,
– opinia o „183 metry strachu,
– gdzie w tym filmie podobieństwa do „Szczęk” (oprócz oczywistych),
– fenomen Spielberga,
– rewolucja konwencyjno-gatunkowa na razie nie jest potrzebna.
„W stronę słońca”, Łukasz Orbitowski
– felieton,
– eksperyment z motywem solarnym,
– ciekawa koncepcja na powieść,
– o „Sunshine” Danny’ego Boyle’a,
– film niedorzeczny, ale przejmujący i wciągający.
PROZA POLSKA
„Wszystko dobre, co się dobrze kończy”, Marcin Rusnak
– gładko napisane,
– ciekawe urban fantasy w mrocznych klimatach,
– drobne elementy SF,
– lekkie i przyjemne…
– …ale nie dające powodów do przemyśleń.
„Trzy uśmiechy Adinary”, Marta Malinowska
– emocjonalne,
– nieśpieszne, misternie tkane z dbałością o detale,
– wiele aspektów mocno przemyślanych,
– spójna i klarowna wizja,
– lekko metafizyczne, co jest tu akurat plusem.
PROZA ZAGRANICZNA
„Problematyka bezskutecznej fotoskopii kotów”, Robert Shearman
– krótkie, ale dosadne,
– raczej humoreska,
– gęsta atmosfera nadaje klimatu całości,
– subtelne nutki grozy,
– ciekawy melanż komizmu i makabry – dokładnie tak, jak twierdzi Michał Zwierzchowski.
„Letnicy”, Kelly Link
– dłuższy kawałek,
– wyważony styl (choć nieco przesadnie chwalony przez MZ),
– pisane jasnym, zrozumiałym językiem,
– zawiera ciekawe zagadki,
– specyficzne, ale na pewno bardzo przyjemne.
„Głodne córki głodujących matek”, Alyssa Wong
– wyrazisty, świetnie napisany tekst,
– mocne, wręcz koszmarne akcenty,
– dobrze zbudowany klimat,
– oddziałujący na emocje,
– wciągające i pozostawiające na czytelniku ślad.
Ocena: 5/5