Zapraszamy do krótkiego przeglądu zawartości ósmego w tym roku numeru czasopisma.
PUBLICYSTYKA
„Czekając na Jowisza”, Mateusz Wielgosz
– przegląd nowin naukowo-technologicznych,
– badania, misje i poszukiwania kosmiczne,
– działania państwowych i prywatnych instytucji naukowych,
– dane z Jowisza.
„Gdybym nie zwariował, byłbym obłąkany”, Damian Maksymowicz
– artykuł,
– kim jest Joker?
– (prawdopodobna) geneza i motywacje,
– metamorfozy,
– wpływ i interakcja z Batmanem,
– losy na przestrzeni lat i w coraz to nowszych komiksach,
– wizerunek popkulturowy.
„Rzeczywistość mnie wyprzedziła”, wywiad z Charlesem Strossem
– kim jest Charles Davidson?
– „Warhammer” i „Warhammer 40000”,
– zaplecze twórczości i sedno pracy,
– przewidywanie kulturowego rozwoju,
– poglądy teologiczno-filozoficzne.
„Jesteś numerem sześć”, Andrzej Kaczmarczyk
– artykuł,
– kultowy serial „The Prisoner”,
– znaczenie dla kina i przyszłych – ważnych produkcji,
– o czym jest?
– w kontrkulturze lat 80.,
– czy nowy „Prisoner” powstanie?
„Szaleńcy Roberta W. Chambersa”, Tomasz Miecznikowski
– artykuł,
– powrót na listy bestsellerów,
– serial „Detektyw”: schematyczność czy ciekawe podejście?
– twórczość Roberta Chambersa,
– problematyka codzienności w prozie autora,
– przedstawiciel literatury grozy.
„Fantastyka przed »Fantastyką« (4A)”, Maciej Parowski
– wspomnienia,
– o Oramusie i jego manifeście wobec hard science fiction,
– ruch fantastów w latach 70. – informacje nawet w TVP,
– konwenty,
– sympatie i antypatie do kolegów z branży.
„Dzisiaj odezwie się Mars”, Agnieszka Haska i Jerzy Stachowicz
– artykuł,
– motyw Marsjan w literaturze fantastycznej,
– o dziełach wykorzystujących wątki mieszkańców Czerwonej Planety,
– rzeczywiste badania a literatura (także polska),
– fikcja jako alegoria, satyra czy ironia.
„Mechanizm rzeczywistości”, Krzysztof Piskorski,
– artykuł (rady dla piszących),
– Kuźnia światów odc. 3,
– o modyfikowaniu chemii i fizyki w kreacji światów,
– porada: mieć na względzie zmiany i konsekwencje, jakie za sobą niosą,
– eksperymenty są dobre, ale bez przesady,
– przemyślenie wszystkich komponentów: logika, klarowność i spójność,
– prawa przyrody zmienia się ostrożnie.
„Pojazdy autonomiczne”, Rafał Kosik
– felieton,
– tempomat w samochodach i katastrofa,
– przyszłość kierowcy,
– ludzkie myślenie o dobrach materialnych,
– postrzegania rzeczywistości przez pryzmat posiadania.
„Okiem Tuckera”, Peter Watts
– felieton,
– spojrzenie na „Echopraksję”,
– obozy czytelników powieści,
– budowa głównego bohatera,
– pisanie z permanentnym planem,
– prawdziwe osoby jako postacie fikcyjne.
„Przeobrażenia”, Łukasz Orbitowski
– felieton,
– od czego zacząć felieton,
– nieco o „Honeymoon”,
– ludzie pełni tajemnic,
– „Honeymoon” – groza, obyczaj czy SF?
PROZA POLSKA
„Z innych głębin”, Wojciech Zembaty
– fantasy,
– zabójcza, dzika natura,
– na krawędzi quasi-mediewistycznego i quasi-antyczego sztafażu,
– opowieść raczej o miejscach, mniej o wydarzeniach i bohaterach.
„Evol.”, Grzegorz Piórkowski
– gry wideo przyszłości,
– rzeczywistość przez pryzmat gracza,
– rozbudowana problematyka, wnikliwe wnioski,
– nie najgorzej napisane, choć artyzm też nie najwyższych lotów,
– sztafaż lekko cyberpunkowy.
„Wiedźma i filozof”, Olga Niziołek
– szort,
– mocno low fantasy,
– bogaty motyw obyczajowy,
– napisane lekkim piórem,
– atmosfera znakomicie zbudowana,
– postać w centrum uwagi czytelnika.
„Na swój obraz”, Paweł Figura
– szort,
– robotyka – za Dickiem o emocjach SI,
– odrobinę zgrzyta przy czytaniu,
– pomysł stary, ale w nowej odsłonie.
„Theodore >Ted< Canoe, Our Image, Our Likeness (Obraz i podobieństwo), projekt niezrealizowany”, Adam Podlewski
– szort,
– charakteryzowane na non fiction,
– przybliżenie postaci Teda Canoe’a i jego projektu,
– niby spotkanie na Worldconie,
– bez fabuły, bohaterów (no prawie) i zarysu miejsc,
– ciekawe być może dla konkretnego targetu,
– nieudana próba wskrzeszenia konwencji Lema.
„Granica”, Katarzyna Szelenbaum
– szort,
– groteska na gorzko,
– budowa klimatu całkiem dobra,
– pióro niewprawione, ale czytać się da.
PROZA ZAGRANICZNA
„Amicae Aeternum”, Ellen Klages
– szort,
– science fiction z naciskiem na fikcję,
– ciekawe, emocjonalne, lekkie,
– ku gwiazdą.
„I po trupach ją poznacie”, Brooke Bolander
– brutalny świat przedstawiony,
– w tym wyraziści bohaterowie,
– sugestywne, pełne przemocy,
– niestety przewidywalne,
– czegoś brakuje… głębi chociażby,
– napisane językiem jasnym i zrozumiałym.
„Ześlizg”, Lauren Beukes
– science fiction bliższego zasięgu,
– potrzeba zwyciężania,
– ciężki klimat,
– mało fantastyki, za to wyraźny przekaz,
– Lauren Beukes serwuje refleksje.
Ocena: 4/5