Wpis archiwalny. Ten artykuł został automatycznie zaimportowany z poprzedniej wersji Bestiariusza. Proszę daj nam znać jeżeli coś z nim jest nie tak.

Nowa Fantastyka 10/16 – omówienie numeru

Zapraszamy do krótkiego przeglądu zawartości dziesiątego w tym roku numeru czasopisma.

PUBLICYSTYKA

Potwory pod lodem”, Mateusz Wielgosz
– felieton,
– efekt cieplarniany,
– obecną atmosferę da się uratować?
– powrót wąglika,
– zamrożone wirusy i bakterie.

Czy androidy śnią o Disneylandzie?”, Andrzej Kaczmarczyk
– artykuł,
– „Westworld”,
– Michael Crichton – reżyser, pisarz, scenarzysta,
– zarzewie „Terminatora”, „Parku Jurajskiego” i… efektów specjalnych.

Czarna Wdowa – kobieta kochana, kobieta okradana”, Piotr Piskozub
– artykuł,
– kim jest Natasha Romanoff,
– geneza, historia i dlaczego ją pomijają,
– szansa na adaptację filmową?
– wady i zalety postaci.

LEMowskie przewidywania a czasy obecne”, Magdalena Świerczek
– artykuł,
– twory Lema a współczesna rzeczywistość,
– koncepcje i przestrogi pisarza,
– urealnione obawy.

Jak zdobywano Oriona”, Łukasz Wiśniewski
– artykuł,
– droga do stworzenia nowej edycji „Master of Orion”,
– historia serii i marki,
– twórcy gry i ich losy,
– wielki powrót „MoO”.

Fantastyka przed »Fantastyką«”, Maciej Parowski
– felieton (wspomnienia),
– nauka a literatura,
– „Zaczarowana gra” Antoniego Smuszkiewicza,
– fragment historii i odbioru gatunków fantastyki,
– komiks polski, film polski,
– zagraniczne kino,
– krytyka.

Mechanizm rzeczywistości”, Krzysztof Piskorski
– artykuł,
– „Kuźnia światów – część 4”, rady dla piszących,
– prześwietlenie zjawiska „magii” w literaturze,
– tworzenie logicznego systemu magicznego,
– trzy zasady Brandona Sandersona,
– tworzenie w głąb, nie wszerz,
– magia powinna mieć swoją cenę.

Antybohater”, Rafał Kosik
– felieton,
– typy bohaterów,
– moralność i postępowanie postaci ma znaczenie,
– czytelników pociągają „źli chłopcy (i dziewczynki też)”,
– czarne charaktery są bardziej skomplikowane,
– młodzież potrzebuje jednak dobrych wzorców.

Życie pozagrobowe imitacji”, Peter Watts
– felieton,
– raczej nie zagrał w produkcje, inspirowane jego twórczością,
– gra „SOMA”,
– podobieństwa adaptacji z dziełami Wattsa,
– wysoko ocenia projekt.

»Stranger Things«, czyli kalka odbita przez kalkę”, Robert Ziębiński
– felieton,
– o serialu „Stranger Things”,
– nieoryginalna, czerpiąca inspiracje, mocno stylizowana,
– brak zrozumienia dla zachwytów,
– coś w sobie ma, ale niewiele,
– droga w stronę prostej rozrywki, nie arcydzieła.

Dwie matki, jeden brzdąc”, Łukasz Orbitowski
– felieton,
– o „Shelley” co nieco,
– horror psychologiczny?
– alienacja?, zamknięcie?, izolacja?
– dziecko odbierające życie,
– temat i problematyka surogatek,
– wyróżniający się obraz grozy.

PROZA POLSKA

Inkaust”, Marcin Staszak
– opowiadanie w sztafażu steampunkowym,
– udatnie stylizowane, ciekawie wyrabiające się pioro,
– dobrze zbudowana i współgrająca z lingwistyką nastrojowość,
– ciekawe, czerpiące garściami z toposów, ale unikające sztampy,
– nie dające jednak wielu powodów do myślenia.

Depcząc milenia”, Wiktor Ruszkiewicz
– niedługie, ale przyjemne,
– eksperymentalne,
– pisane z wizją czegoś większego, acz satysfakcjonujące,
– czasem alegoryczne w przekazie,
– utrzymane w specyficznej, rzadko stosowanej konwencji.

PROZA ZAGRANICZNA

Głód kamieni”, N.K. Jemisin
– fantasy z krwi i kości,
– mające jednak nietuzinkowe elementy,
– korzystające z dorobku klasyków,
– pisane kunsztownie i z gracją,
– podtrzymujące ciekawość, przykuwające uwagę,
– intrygujący bohaterowie,
– delikatny wstęp do „Piątej pory roku”.

Kamienne modły”, Kate Marshall
– krótkie – kończące się, nim na dobre się zacznie,
– urokliwy, barwny świat przedstawiony,
– fabuła raczej na bocznym torze,
– lekkie pióro, prosty styl.

Międzystanowa piosenka miłosna (Mordercza ballada nr 8)”, Caitlin R. Kiernan
– opowiadanie z niewielkimi pokładami „fantastyczności”,
– dość symboliczne, pełne metafor i o alegorycznym wyrazie,
– czysta opisowość – zero dialogów, wiele introspekcji,
– całkiem miłe, ale odrobinę męczące,
– co rekompensuje zapowiedź większego kawałka.

Ocena: 5/5

Dyskusja