Wpis archiwalny. Ten artykuł został automatycznie zaimportowany z poprzedniej wersji Bestiariusza. Proszę daj nam znać jeżeli coś z nim jest nie tak.

Pixel 08/2016 – omówienie numeru

Zapraszamy do krótkiego przeglądu zawartości ósmego (wakacyjnego, dwumiesięcznego) w tym roku numeru czasopisma.

„Nie tylko doczesne 2560×1440”, Piotr Mańkowski
– słowo na wstęp,
– nostalgia względem salonów gier,
– oldskulowa rozrywka prawie niedostępna,
– granie dawniej i dziś.

LOADING

„Główny event z serii comic-con, czyli mekka geeka”, Bartosz Czartoryski
– krótka relacja z imprezy,
– spostrzeżenia i ocena,
– technikalia wystawców,
– zagospodarowanie terenu,
– czego brakowało, co było niekorzystne.

„Święto na cześć »Gwiezdnych Wojen« odbyło się w Londynie”, Bartosz Czartoryski
– opis eventu,
– geneza widowiska,
– przebieg, niektóre atrakcje, goście,
– o asortymencie i gadżetach,
– zapowiedź gry.

Prezentacje gier (Gamescom)
-„Final Fantasy XV”,
– „Vampyr”,
– „Oculus Touch”,
– „Robinson’s Journej”,
– „Call of Duty: Infinite Warfare”,
– „Mafia III”,
– „Hybrid Wars”,
– „Battlefield 1”,
– „Divinity Original Sin 2”,
– „Dishonored 2”,
– „Elex”,
– „Prey”,
– „Gwint: Wiedźmińska gra karciana”,
– Grand Values: Monaco”.

„Nie każda kalifornijska przygoda kończy się happy endem…”, Bartosz Czartoryski
– relacja z odwiedzin Sony Pictures,
– Columbia Pictures,
– japoński koncern z nowymi porządkami,
– losowa i przypadkowa dostępność miejsc do zwiedzania,
– lekki zarys historii i lokalizacji Son Pictures.

„Powstaje powoli, acz nieuchronnie i będzie o niej głośno”, Voyager
– o Alice VR,
– stylizacja świata – podobieństwa do innych gier,
– motywy z literatury Lewisa Carolla,
– bohaterowie rodem wyjęci z „Alicji w Krainie Czarów”,
– mechanika i oś fabularna.

„Pełna czarnego humoru hiszpańska przygodówka”, Murmur
– o Yesterday Origins,
– izometryczna rozgrywka miesza się z cudowną paletą barw,
– wrażenia z wersji demo,
– czarny humor w grze,
– co w niej takiego nietypowego?

„Złap je wszystkie na piechotę”, Michał R. Wiśniewski
– artykuł,
– pokemon GO,
– fenomen gry,
– biznes pełną parą,
– gracze i media mainstreamu na ulicy,
– historia gier spod znaku,
– co nieco z Satoshim Tajiri.

„Kolejna edycja gry daje szansę kulturalnym nieukom”, Sir Haszak
– artykuł,
– o Civilization VI,
– wspaniała przygoda,
– o (nie)zmianach w mechanice i celu rozgrywki,
– rozbudowane komponenty gry,
– rozwinięte gałęzie nadające większej wiarygodności,
– pewne mankamenty,
– co się w niej liczy.

PLAY THE GAME (Recenzje)

– „Deus Ex. Mankind Divided”, User Jama
– „Abzu”, Paweł Schreiber
– „Assetto Corsa”, Voyager
– „No Man’s Sky”, Voyager
– „The Assembly”, Fingolfin
– „Inside”, Micz
– „Carmageddon: Max Damage”, Voyager
– „Batman. The Telltale Games Series”, Paweł Schreiber
– „Shadows of Kurgansk”, Fingolfin
– „Regins”, Paweł Schreiber
– „Enigmatis 3”, Voyager
– „Master of Orion: Conquer the Stars”, Sir Haszak
– „Bok of Demons”, Voyager

HALL OF FAME

„Blade Runner”, Bartłomiej Kłuska
– artykuł,
– „Łowca androidów” nie tylko w jednej odsłonie,
– o filmie Ridleya Scotta,
– dzieło Westwood Studios z 1997,
– sprawa praw autorskich,
– pomysł studia na grę opartą na motywach „Blade Runnera”,
– modus operandi, losowość, regrywalność, wykonanie,
– sukces i zasięg,
– współczesna problematyka dostępu do gry.

„Dawno temu z Commodore”, wywiad z Peterem Tyschtschenko
– były dyrektor niemieckiego oddziału Commodore,
– kariera zawodowa,
– zakres obowiązków w firmie,
– relacje z współpracownikami,
– o tym, co spowodowało upadek Commodore.

„Life Force: 99”, Paweł Schreiber
– artykuł,
– Fairlight z 1985,
– dawna świetność graficzna,
– wiarygodne otoczenia,
– nietypowy w tamtych czasach system fizyki,
– interakcje z elementami świata przedstawionego,
– fabuła, postacie, rozgrywka,
– Bo Jangeborg – dawny mistrz.

„Max Payne”, Bazyl
– artykuł,
– zarys twórczości fińskiego studia Remeda,
– zarzewie powstania Maxa Payne’a,
– projekt, założenia i oczekiwania,
– nim gra wyszła… trochę minęło,
– dystrybucja w 2001,
– oczekiwania nagrodzone całkiem udanym produktem,
– portret psychologiczny,
– o drugiej i trzeciej odsłonie gry…
– i o Alanie Wake’u.

SECRET LEVEL

„Legenda Amigi”, Tomasz Marcinkowski
– artykuł,
– Jay Miner,
– TIA, Atari VCS, Motorola 68000,
– technologia lat 70.,
– kontroler do gier, który uratował projekt.

„Historia kasety”, Mirek Filiciak
– artykuł,
– początki taśmy magnetofonowej,
– Dzień Kasety,
– rozwój kaset,
– technikalia na rynku muzycznym,
– taśma magnetofonowa kontra dyskietki,
– kaseta już tylko w retro-niszach?
– dziedzictwo kaset.

„Grafika szyta na miarę”, User Jama
– artykuł,
– jaka powinna być trójwymiarowa grafika?
– nowatorskie tworzenie obiektów 3D,
– modelowanie cyfrowe, fotogrametria,
– efekty cierpliwości, istotne elementy przy pracy,
– nadchodzące rozwiązania graficzne w grach,
– przewidywania względem progresu fotogrametrii,
– rozmowa o fotogrametrii z Klaudiuszem Wesołowskim.

„Quake”, Piotr Grabowski
– artykuł,
– dwudziestolecie „Quake’a”,
– po „Doomie” firma rozkwitła i mogła pozwolić sobie na więcej,
– produkcje id Software brutalne, bezpardonowe, krwiste,
– Reznor, Carmack i Romero – spotkanie, które miało odmienić oblicze strzelanin FPP,
– kultowa ścieżka dźwiękowa.

„Kosmodromy”, User Jama
– artykuł,
– ciekawostki i podstawowe informacje o kosmodromach,
– problematyka kompleksów,
– odrobina wieści o planowanej turystyce kosmicznej,
– zaplecze działania.

CREDITS

„Zagraj w film”, Bartosz Czartoryski
– artykuł,
– Full Motion Video,
– filmy, na które gracz może wpływać,
– zjawisko kiedyś nieudane,
– problemy techniczne,
– wady i zalety,
– ograniczona swoboda gracza w ingerowaniu w narrację filmu,
– FMV – dawniej a dziś.

„Ready! Set! Go!”, Marcin Kiendra
– artykuł,
– przewodnik po wirtualnych wyścigach,
– geneza tzw. samochodówek, czyli gier rajdowych,
– rozwój, przemiany i warianty gatunku,
– obszerne omówienie oraz przegląd ciekawych przykładów,
– zmiany idące za coraz to nowocześniejsza technologią.

„Najdziwniejsze anime świata”, Michał R. Wiśniewski
– felieton,
– anime: dziwne i dziwniejsze,
– dwuznaczność „New Game!” – nie tylko tytułu,
– czasem łatwiej uwierzyć w coś nieprawdopodobnego, niż fizycznie możliwego,
– hobby pracą, praca hobby – możliwe?
– tekst krytyczny zanika zastępowany recenzjami.

„Sherlock Holmes i sprawa gier wideo”, Bartosz Czartoryski
– artykuł,
– gry z najsłynniejszym detektywem świata w roli głównej,
– …ale te, na które warto zwrócić uwagę,
– Sherlock Holmes jako galaktyka w popkulturze,
– w jakim kierunku gry z Sherlockiem szły i dokąd doszły,
– przykład na to, że atmosferę oryginału można przenieść do growego medium.

„Będzie gotowe”, Dariusz J. Michalski
– felieton,
– zdążyć przed deadlinem,
– spóźnianie nie popłaca,
– gry, które zaliczyły drobny poślizg… albo też dłuższy,
– proste zadnie, gorzej z terminowym wykonaniem,
– czas czasem prowadzi do obłędu.

„Demonicznie doskonały Doom”, Voyager
– artykuł,
– powtórna radość z grania – powtórny sukces,
– atmosfera kultowej gry w nowej odsłonie,
– nie intryga, tylko grywalność i nastrojowość,
– brutalna, pełnokrwista, iście demoniczna,
– przeciwnicy, bossowie, walka, miejsca, znajdźki oraz sekrety,
– nowe podejścia, ale nie brak klasycznych rozwiązań.

„Zapomniany Świat Olkiego”, Bartłomiej Kluska
– artykuł,
– nie całkiem martwy Atari,
– „Świat Olkiego” kołem ratunkowym dla Atari?
– projekt inny, ale wartościowy,
– nieznane studio StanBit i jego nagłe sukcesu,
– StanBit, czyli nic nie trwa wiecznie.

SETTINGS

Prezentacja sprzętu
– AOCAG271QG – miłość do pikseli,
– GeForce GTX 1060 – najtańszy z wielkich,
– Genesis SX33 – wygodnie, gamingowo, niedrogo,
– Ravcore CruX – skorpion dla graczy,
– SteelSeries Apex M500 – powrót do źródeł,
– Roccat Kova – mysz od profesjonalistów.

„Gry na zabicie tęsknoty”, Marcin Borkowski
– felieton,
– oczarowanie wyspą Hwar i skałkami we Vrebosce,
– sentyment do miejsca,
– wręcz rytualne wczasy,
– iF-22 ratunkiem na tęsknotę.

Ocena: 5/5

Dyskusja