Wpis archiwalny. Ten artykuł został automatycznie zaimportowany z poprzedniej wersji Bestiariusza. Proszę daj nam znać jeżeli coś z nim jest nie tak.

PSX Extreme 234 – omówienie numeru

Zapraszam do krótkiego przeglądu zawartości drugiego numeru czasopisma w 2017 roku.

Publicystyka

Co nowego?
 Microsoft rezygnuje ze swojego tytułu ekskluzywnego – Scalebound. Produkcja miała pojawić się na Xboxa One, ostatecznie została jednak anulowana.
 Wyciekły dane na temat syna Kratosa, bohatera serii God of War, której nowa część ma się ukazać w tym roku.
 Zmiany w studiu Crytek – firma, która wydała Crysisa musiała zwolnić sporą część pracowników ze swoich zagranicznych oddziałów
 Cytat numeru – Grzegorz Lindenberg i kolejny odcinek sagi: „Gry są złem całego świata”. Oni chyba nigdy się nie nauczą.

Ohayo Nippon
 Jedna z tokijskich stacji metra postanowiła ubogacić swoje wnętrze w nietypowy sposób – a mianowicie umieszczając na jednej ze ścian zegar w formie witraża z motywem z Kingdom Hearts.
 Reakcja Japonii na niespodziewaną zapowiedź nowej konsoli Nintendo
 Świetne wyniki sprzedażowe PS4 i Final Fantasy XV

Headshot – czyli trzy szybkie felietony
 Anonim – Temat płatnych poradników grach logicznych, mikropłatności
 Mielu – Temat gier indie i ich częstotliwości pojawiania się na rynku
 Zooltar – Squad – gra dla prawdziwych fanatyków realistycznego pola walki.

Dobre, bo polskie
 Casual Connect – festiwal dla twórców gier niezależnych i śmiałe poczynania polskich deweloperów
 Prezentacja polskich produkcji i premier na nadchodzący 2017 rok
 Paszport Polityki dla Michała Staniszewskiego – twórcy gry „Bound”.
 Kapela Percival, odpowiedzialna za ścieżkę dźwiękową do Wiedźmina, rusza w trasę koncertową

Temat numeru – test Nintendo Switch
 Typowo „extremowy” początek wyjazdu – problemy z dotarciem na prezentacje
 Konsola zbudowana z solidnego materiału – nie powinna się rozlecieć w trakcie użytkowania
 Kilka zastrzeżeń co do konstrukcji
 Innowacyjny system odłączanych kontrolerów i błyskawicznego przekształcania konsli przenośnej w konsolę stacjonarną
 Przedział cenowy koło 1450 zł.
 Gry: Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2, Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the wild.

Podsumowanie roku 2016
 Wybór gry roku, zarówno przez redaktorów PSX Extreme w każdej z kategorii, jak i przez czytelników i użytkowników portalu PPE.pl
 Rok 2016 w liczbach
 Podsumowanie najważniejszych wydarzeń.

Anatomia Zła
 20-letnia historia serii Resident Evil
 Zmiany w mechanice rozrywki przez lata istnienia serii – od rzutu izometrycznego zaczerpniętego z serii Alone in The Dark, po zmiany w stronę bardziej gry akcji od części czwartej.
 Krótkie streszczenie fabuły każdej z części
 Ciekawostka – dlaczego seria nazywa się na całym świecie Resident Evil, a w Japonii Biohazard?

O tym jak Nintendo ugryzło jabłko
 Słaba sytuacja Nintendo i decyzja o zerwaniu z tradycyjną polityką wydawniczą – wejście na rynek mobilny
 Fenomen Pokemon Go i jego wpływ na notowania firmy na giełdzie
 Współpraca Apple z Nintendo
 Super Mario Go i jego sukces sprzedażowy

Poradnik przetrwania do Final Fantasy XV
 Nie ma tutaj co się wiele rozpisywać – jeżeli potrzebujecie kompleksowego poradnika jak wymasterować najnowszą część Final Fantasy to powinniście jak najszybciej kupić ten numer!

Speedrun
 Tekst poświęcony zjawisku speedrunu – czyli jak najszybszemu przechodzeniu gier.
 Triki i chwyty przyspieszające – rocket jump w Quake’u, machanie bronią w Metroidzie, szukanie błędów w kodzie gry
 Wiedzieliście, że w zależności od wersji językowej gry da się ją przejść szybciej? Nieźle!
 Czasy rekordów liczone w milisekundach – szok!

Otwórz mój świat
 Nowa seria tekstów poświęcona mechanikom gier – na pierwszy ogień otwarty świat (Ubisoft, gdzie jesteś?)
 Prekursorzy sandboxa – Ultima, GTA i Elite
 Gracz może robić co mu się żywnie podoba – innymi słowy czujemy się bohaterami historii, większa immersja
 Podział gier z otwartym światem – te oferujące rozwałkę, zwiedzanie i pogłębianie narracji.
 Projektowanie światów i sztuka wypełniania ich zawartością

Poza ekranem – Pancerne potwory
 Czołgi – wszyscy miłośnicy World of Tanks na pokład!
 Czołgowe początki – wymysły Leonarda da Vinci i bardziej realne projekty brytyjskiej myśli technicznej z czasów I Wojny Światowej.
 II WŚ i gwałtowny rozwój czołgowej myśli technicznej – obrotowa wieżyczka, systemy komunikacji między pojazdami
 T-34 jest król czołgów tak jak lew jest król dżungli
 Zestawienie najfajniejszych czołgów stworzonych na potrzeby gier wideo

Felietony:

Łukasz „Dżujo” Kujawa – Co z tym mobilnym graniem?
 Specyfika rynku gier mobilnych
 Gry na smartfony ciągle żyją, ale coraz bardziej zaczynają przypominać rynek dużych konsol – tylko najwięksi gracze osiągają duże sukcesy
 Popularność gier typu „Mobile Strike” – niewymagających specjalnych umiejętności, a jedynie systematycznego logowania i ewentualnego przelewania kasy.
 Nintendo i jego zmagania z rynkiem mobilnym
 Na koniec trzy gry polecone do sprawdzenia na urządzeniach mobilnych – Reigns, Deus Ex GO i Mr. Robot: 1,5 exfiltrati0n.

Bartosz „Zax” Dawidowski – szukanie sensu w cięciach
 Final Fantasy XV
 Autorzy wycięli olbrzymie fragmenty lokacji – autor felietonu staje na straży ich decyzji i stara się w tym znaleźć głębszy sens
 Specyficzna konstrukcja jednego z etapów jako element reżyserskiej narracji

Michał „Mazzi” Mazur – Singapur: Granie w cieniu palm
 Kreatywność i kraj wprost kochający gry – co wiążę się też z rosnącym uzależnieniem wśród młodzieży
 W Singapurze przede wszystkim Sony i PlayStation
 Lokalna, młoda społeczność i kilka klimatycznych miejscówek, gdzie można ją spotkać
 Wymierające powoli salony gier

Michał Walkiewicz – życzenia noworoczne
 Temat główny to nagroda dla Michała Staniszewskiego
 Rola gier jako dojrzałego medium docenianego przez mainstream
 Czy społeczność w Polsce dojrzała już wystarczająco aby dostrzec, że gry wyszły już spoza kategorii wyłącznie dostarczania rozrywki?

Marcin „Marcellus” Sikora
 Dofinansowania w ramach projektu: „Program Operacyjnego Inteligenty Rozwój 2014-2020 GameINN.
 O tym jak pomoc państwa może pomóc wyrównać szansę w walce ze światowymi gigantami deweloperskimi
 Przestroga na przyszłość, aby takie dotacje nie zostały wykorzystane do celów politycznych

Tadeusz „Zooltar” Zieliński
 Technologia rzeczywistości rozszerzonej
 Hololens – okulary skanujące otoczenie dookoła nas – wirtualna zabawa w prawdziwym środowisku
 Ograniczenia tej technologii i nadzieje na przyszłość.

Michał „Mielu” Mielczarek
 Komentarz a propos skasowania Scalebound i tytułów ekskluzywnych
 Platinum games – firma tworząca kiedyś doskonałe gry, nostalgiczne wspomnienia
 Vieftiful Joe, MadWorld

Roger „Roger: Żochowski
 Wciskanie na siłę multiplayera do gier
 Kiedyś trend – każda z gier na PS3/X360 musiała mieć tryb multiplayer – spadek jakości produkcji, niepotrzebne wydatki
 Obecnie zmiana formy – skupianie się bardziej na rozrywce co-op, rezygnacja z trybu sieciowego w grach, które nie są do niego przystosowane: Mafia III, Dishonored II

Zapowiedzi gier
 Final Fantasty XIV: Stormblood
 Agony
 Seasons of Heaven
 Sniper Elite 4
 Halo Wars 2
 Horizon: Zero Down

Recenzje:
 Dragon Quest VIII: Joruney of the Cursed King
 Earthlock: Festival of Magic
 Gravity Rush 2
 Hatsune Miku: Project DIVA Future Tone
 I Expect You to Die
 Knee Deep
 Let it Die
 Lethal VR
 Mini Golf Resort
 Poochy & Yoshi’s Woolly World
 Resident Evil 7: Biohazard
 Rise & Shine
 Siegcraft Commander
 Spheroids
 Stardew Valley
 Super Mario Run
 The Little Acre
 The Walking Dead: The Telltale Series: A New Frontier ep. 1-2
 We sing
 Yakuza 0

Ocena: 5/5

Dyskusja